THE NOMADIC MUSEUM
日本語\\\\米国では賛否両論の二極化が激しいAshes and Snow展に行く。日本では、自分が見る限り、批判的な意見はほとんどゼロに近い。
Ashes and Snowは、写真家グレゴリー・コルベールによる現在も進行中のプロジェクト。グレゴリー・コルベールは、15年以上にわたり、インド、エジプト、ミャンマー、トンガ、スリランカ、ナミビア、ケニア、南極、アゾレス諸島その他の地域で人間と自然の交流をテーマに写真を撮り続けている。
2002年、Ashes and Snowはヴェネツィアのアーセナルで初めて公開。その後ニューヨーク、カリフォルニアのサンタモニカを経て、現在東京お台場に移動。運送用のコンテナやリサイクル可能な材料でこのミュージアムは作られており、50枚を超える写真による大型芸術作品、60分の映像1本、9分の動画2本を見ることが出来る。この遊動展示館は今後世界中を旅して回る予定だが、最終的な目的地は決まっていない。
この展示は、ディスカバリー・チャンネルのようなドキュメンタリーとは全く違い、どちらかと言えばシュルレアル・アートと呼ぶほうが相応しいように思う。展示されている写真は、動物譜寓話集や聖書の挿絵を想起させるような幻想的な静けさに満ちている。
米国での批判の根幹にあるのはアメリカの抱える悪夢(罪悪感ともいえるかもしれない)であり、日本でこの批判が出ないのは特に不思議ではない。この差異をわざわざ明記するのは、自分がそうとは知らないうちに影響されている文化というものに常に意識的でありたいから。
コルベールは紛れもないアーティスティックな人だと思う。明らかに、彼は作品を通じて『現実』ではなく彼自身の『精神』世界を表現しようとしていて、誰も彼の作品を欺瞞に満ちた世界観などと言う権利は無いと思う。ただ、これらの予備知識を別にしても、個人的にアート以外の様々な主義思想を考えさせられる展示だった。あるイデオロギーから自由になりたいと望めば望むほど、そのシステムに捕らわれてしまうというのは皮肉なものです。。。どちらにせよ、展示そのものは建築も含め非常に良く出来ており、作品の効果を最大限に引き出している。移動する美術館という概念はユニークで、厳かな雰囲気の中で非日常的な感覚を体験することが出来る。是非一度足を運んで、どう感じたか教えて下さい。
スケジュール: 2007年3月11日~2007年6月24日
月曜~木曜 11:00-19:00, 金曜~日曜、祭日 10:00-22:00
アーティスト: グレゴリー・コルベール
Website: http://www.ashesandsnow.org/en/index.php
アクセス: ゆりかもめ『お台場海浜公園駅』または『青海駅』から徒歩3分
料金: 一般 ¥1900, 高・大学生 ¥1600
→ by Fantômas N
english\\\\The exhibition Ashes and Snow has brought on active debates over its pros and cons in the U.S., on the other hand, I find almost no criticism against the exhibition in Japan.
Ashes and Snow is an ongoing project by Gregory Colbert who, over the course of 15 years, has made more than 40 expeditions to India, Egypt, Myanmar, Tonga, Sri Lanka, Namibia, Kenya, Antarctica, the Azores, Borneo, Belize, and many other locations to photograph interactions between man and nature's living masterpieces.
Ashes and Snow was first revealed to the public at the Arsenale in Venice, Italy, in 2002, then travelled to New York City and Santa Monica, California. Constructed primarily out of shipping containers and other recyclable materials, the exhibition, which consists of more than 50 large-scale photographic artworks, a 60-minute feature film, and two 9-minute films, has been on display at the Nomadic Museum in Odaiba, Tokyo, from March 11 through June 24, 2007. Its final destination has been yet unknown.
The exhibition was nothing like an animal documentary - it was rather surreal art. The magical serenity throughout those images made me to recall mythical bestiary and biblical imagery.
The criticism in the U.S. seems derived from national perpetual nightmare (you may call it guilty conscience), and there is nothing surprising that I see no criticism like that in Japan. I mention this difference here because I always would like to be keenly aware of the unconscious cultural influence on my interpretation. I see that Mr. Colbert is an artist trying to depict not the REAL world but his INTERNAL world, and I believe no one is entitled to judge his work as "pseudo-profundity". However, aside from my prior knowledge about advance reviews, I must admit that there is something in this exhibition that distracts me from enjoying his art itself. Something that activates my left brain instead of the other side. It is ironic; the more I wish to get rid of the influence of an ideology, the more I feel captured in the system... In either case, the show was perfectly organized to maximize the effect of his works with the ethereal architecture by a renowned Japanese architect, Shigeru Ban. With the unique concept of exotic travelling museum, you would be able to experience the extraordinary atmosphere. It's well worth seeing, so please get yourself down to the exhibition and let me know your opinion.
Schedule: From 2007-03-11 To 2007-06-24
Venue Hours: Monday-Thursday open 11:00-19:00 , Friday-Sunday and National Holidays open 10:00-22:00
Artist: Gregory Colbert
Website: http://www.ashesandsnow.org/en/index.php
Access: 3 minutes walk from Odaiba Kaihin Koen and Aomi Stations on the Yurikamome Line, 1 minute walk from Tokyo Teleport Station on the Rinkai Line
Fee: Adults 1900 yen, University and High School Students 1600 yen
(c) Gregory Colbert
(c) Gregory Colbert
11 Comments:
i went to the exhibition, i also think it is hard to separate this real factor from golbert's art...but it was impressive, definitely. but i can't believe golbert didnt use digital effects!
C'est pour moi purement commercial, exploitant au max. les moyens de média, marketing et la nécessité du spiritualisme dont les gens cherchent désespérément aujourd'hui. Dans le pays comme le Japon isolé du monde, où le peuple vit en paix quasi absolu, dans le respect mutuel et la gentillesse, ce genre d'expo. pourraient marcher et avoir un succès. Mais je me demande au fond ce que recherche véritablement ce M. Colbert , possédant très certainement un moyen financier considérable, à travers tout ce voyage ... Aussi, j'apprécie guère que M. Colbert lui- même se met en protagoniste dans ces voyages ... j'espère qu'il fait un don en secret auprès des peuples qu'il rencontre et qui souffrent de la famine, de la pauvreté , de la maladie , des guerres civiles ou d'autres fléaux.
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(大正十一年八月)
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底本:「芥川龍之介全集5」ちくま文庫、筑摩書房
1987(昭和62)年2月24日第1刷発行
1995(平成7)年4月10日第6刷発行
底本の親本:「筑摩全集類聚版芥川龍之介全集」筑摩書房
1971(昭和46)年3月~1971(昭和46)年11月
入力:j.utiyama
校正:かとうかおり
1999年1月5日公開
2004年3月9日修正
お時儀
芥川龍之介
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